Ovi-Tenisz

A Nemzetközi Tenisz Szövetség 2007-ben intenzív kampányba kezdett világszerte a tenisz népszerűsítése érdekében. A cél az volt, hogy a hagyományosan elitsportnak számító tenisz mindenki számára elérhető legyen. A „Play and Stay” („Játssz és maradj”) elnevezésű mini-tenisz oktatói program a kis pályák és puha labdák használatára helyezi a hangsúlyt, mert így a gyerekek koruk és képességeik szerint sajátíthatják el és szerethetik meg a játékot.

A Magyar Tenisz Szövetség 2008-ban kezdte el a Play and Stay program hazai meghonosítását és azóta már több mint 40 iskola és klub alkalmazza sikerrel a módszert.

Az Ovi-Sport Program kiváló lehetőséget nyújt ahhoz, hogy játékos és vidám formában a legkisebbek is megismerkedhessenek a tenisz alapjaival. A tenisz megszerettetésén túl célunk a gyerekek harmonikus fizikai fejlődésének elősegítése, motorikus készségeik fejlesztése és önbizalmuk növelése.

Miért jó a mini-tenisz?

  • A gyerekek nem kisméretű felnőttek, szívesebben játszanak a fizikai adottságaiknak megfelelőbb környezetben.
  • A leghatékonyabb módszer a tenisz megismertetésére a kisgyerekek számára vidám, aktív program keretében.
  • Nagyon kevés a technikai oktatás, helyette a gyerekek játszva tanulnak.
  • Csekély eszközigényű.
  • A gyerekek megismerhetnek egy játékot, amely egy egész életre szól.

A játszva tanulás előnyei a régi technikai „sulykolással” szemben

  • A játék természetes dolog a gyerekek számára, amely spontán történik és örömet okoz.
  • Ha hagyjuk a gyerekeket a saját mozgásuk és képességeik szerint ütni, akkor gyors sikereket érnek el az ütő- és labdakezelésben és önbizalmuk is nő.
  • A nehéz és unalmas ismétlések helyett a tenisz izgalmas játékká válik, amelyet később a gyerekek minden korban és szinten élvezhetnek.

A játékos tenisz legfőbb jellemzői:

  • A játék legyen szórakozás.
  • A játék alkalmazkodjon a gyermek képességeihez, a rendelkezésre álló eszközökhöz és a kitűzött célokhoz.
  • A játékok legyenek változatosak.
  • A szabályok (pl. számolási rend) legyenek könnyen érthetőek.
  • Legjobbak a csoportos vagy csapatjátékok. Kerüljük az olyan játékokat, amelyek kieséses jellegűek.
  • A játékoknak nem szabad fizikai kockázattal járni a gyerekek számára vagy büntetés jellegűeknek lenni.

Az óvodapedagógusok szerepe

  • Az óvodapedagógusoknak kulcsszerepük van a program sikerében.
  • Nem kell teniszezni tudni az alapok átadásához, csak a játékorientált oktatási módszer lényegét kell megérteni.
  • A korosztályokra lebontott feladatsorok megkönnyítik az oktatást. Tapasztalatok szerint a gyerekek tanulási folyamata a sportban 80%-ban a szemléltetésből, 15%-ban az elhangzott utasításokból és 5%-ban az egyéb érzékelésekből fakad. Ezért fontosabb a feladatot jól bemutatni, mint elmondani!
  • A legcélirányosabb módszertan is csak annyira jó, amennyire az oktató, aki azt felhasználja. A jó metodika segítséget ad a tanításhoz, de az oktató elkötelezettségét, pedagógiai érzékét, empátiáját nem pótolja!

Miről szól a tenisz? (óvodás szemmel)

A teniszhez saját magamon kívül kell még:

  • egy pálya (a vonalak ebben a korban nem fontosak, de fontos a határok mielőbbi megjelölése pl. karika használatával)
  • egy teniszütő (kezdetben lehet kézzel is ütni, vagy egyszerű műanyag ütővel)
  • teniszlabdák (szivacslabda, kezdetben a lufi is nagyon jó)
  • egy partner, akivel ütögetjük egymásnak a labdát
  • egy háló, ami felett ütögetjük a labdát